Friday, October 15, 2010

Solig Kalifornia!


Hej alla!
Många studenter här bor I Ann Arbor medan de studerar men de kommer från olika platser. Ni ska höra mycket om Ann Arbor och Michigan men jag vill prata om mitt hem. Jag kommer från Los Angeles i Södra Kalifornia. Staden ligger i en dal som är omgiven av väldiga berg. Vi har en ö som heter ”Catalina.” Los Angeles ligger intill havet. Havet är mycket viktig för många i Los Angeles. Många ”Angelenos” surfar, seglar och simmar nästa varje dag. Fisk och skaldjur i Kalifornia är jätteläckra eftersom den är nyfiskad varje morgon. Jag kan gå till marknaden och köpa ostron som var fiskade morgon.


Jag bor i ”Pacific Palisades” som ligger mellan Santa Monica och Malibu. Mitt hus är fem minuter från havet. Många turister kommer till Santa Monica. Har ni sett ”Santa Monica Pier?”


Malibu är berömt för bra vågor! Många personer surfar i Malibu. Malibu är jättevackert. ”Pacific Coast Highway” eller ”PCH” är en väg som går upp kusten. Man kan se havet bredvid stora berg, och man kan se delfiner, sjölejon och ibland valar i havet! Berg i Malibu och Pacific Palisades är fyllda av djur också. Prärievarg och berglejon bor i bergen.


Ni känner förstås till ”Hollywood”, men det är inte så spännande som man skulle kunna tro. Hollywood är fylldt av turister. Ingen berömd person bor i Hollywood. Hollywoodskylten är jättekul men den är svår att hitta. Det enda jag tycker om i Hollywood är ”Sunset Strip” som ligger mellan Beverly Hills och Hollywood. Där finns många berömd nattklubbar när de spelar ny musik varje natt.

Den bäste platserna i Los Angeles är Santa Monica, Malibu, Westwood och West Hollywood.

Santa Monica är mycket intressant och har många affärer och stränder. Venice Beach är intressant också. Mitt favorit cafe i Venice är ”Flying Saucers Cafe” och ”Groundworks” cafe. Espresson är rostad varje dag och de är fantastisk! Venice och Santa Monica har ett stort musikliv också. De finns många musikanter och artister.

"Flying Saucers Caffeine and Art"

Malibu är bästa platsen att surfa och fotvandra. Vi har vackra solnedgångar också.

Vi har hajar i Malibu också!

UCLA ligger på Westwood. Westwood är som Ann Arbor men det är nära havet J.

West Hollywood är mycket trendigt och kul. Det finns många nattklubbar och konstgallerier här. West Hollywood har den största LGBT gemenskap i Los Angeles. Den här foto är av personer protester "Prop 8." Prop 8 är en gruvlig lag som förbjuder gay personer att gifta sig. Jag tycker att (och jag hoppas att) "Prop 8" ska bli upphäva snart.

Pacific Palisades (där jag bodde) är inte berömdtmen det är vackert ändå. ”Pali” ligger nära havet och staden och många berömda människor bor här. Ingen bryr sig om celebriteter – de är bara människor. Pacific Palisades är hemma på ”Den Sjöhelgedom.” Sjöhelgedomen är en monument för världsfred. De har ett stort Buddhist-stil tempel när man kan meditera om livet.

Jag älskar Kalifornien. Norra Kalifornien är vackert också. San Francisco är en av mina favoritstäder.

Los Angeles på natten.

Santa Monica badstrand

Min pojkvän och jag på badstranden!

Kalifornien är vackert och spännade. Det finns så mycket fantastisk saker i Los Angeles och i Kalifornien. Fråga mig om har ni några frågor om något annat!

1 comment:

  1. I should probably mention that I didn't take any of these photos except for the last two. I definitely would not be able to get that close to a mountain lion!

    ReplyDelete