Saturday, April 2, 2011

Köpenhamn - en plats för många oliker människor





När jag bodde i Uppsala åkte jag till Köpenhamn under en tre dagars resa med min bästa kompis som bodde i Nederländerna då. Köpenhamn var en perfekt plats för oss att träffas eftersom Danmark ligger mellan Sverige och Nederländerna och Danmarks kultur har en blandning av skandinaviska och kontinentala element. Jag tror att blandningen kultur av Köpenhamn är varför så många från olika platser tycker om Köpenhamn: den är en plats där de flesta kan ha roligt och trivas.
-Favorit Platser i Staden

När min kompis och jag hade vår resa var det mars så vädret var inte så bra men vi kunde gå och se staden. I staden finns många parker, caféer, intressant arkitektur, och olika butiker. Min favoritpark är Frederiksbergs slottspark. Parken ligger i ett burget grannskap väster om centrala Köpenhamn. Parken har stora träd, blommor, och små sjöar med ankor. Man kan cykla från centrala Köpenhamn till parken och se vackra hus och snygga butiker. Nick sa att hans favoritplats var Nyhavn, “Ja, jag kunde se många personser gå där och äta, sitta och prata, och fika där på sommaren.”


-Nörrebro och Christiania

Alla plaster är inte så välbärgade. Nörrebro har en artistisk känsla och man kan gärna köpa en kebab där efter man tittade i en artitisk butik. Om du vill äta typisk dan mat måsta man ha en smörgås med dill och räkor! Efter en dansk lunch ska det bli intressant att besöka till Christiania. Christiania ligger i Köpenhamn men det är inte i Danmark. Där är mycket kontroverser med Christiania eftersom deras livstil där är olik flivstilen i Köpenhamn och Skandinavien. För en turist är det bäst att gå dit på förmiddagen och ta inga kort. De tycker inte om att man fotograferar eftersom de säljer droger som man inte får köpa i Danmark

-Stockholm v. Köpenhamn

Köpenham har en omväxling av platser som turister kan cykla eller gå till: från parker till ett annat land! Människor i Köpenhamn har en skandinavisk livsstil med mer avslappnade kläder och åskådningar än Stockholm tror jag. I stockholm finns där “Stockholm Brats”. Stocholm Brats har tighta kläder och “slickbacks”. Johanna sa “Jag tycker att människor i Köpenham har en mer särpräglad stil än människor i Stockholm.” Köpenhamn bjuder natur och byggnad nöjen saker som man kan titta på.

No comments:

Post a Comment