Tuesday, April 5, 2011

Svensk TV






Amerikanskt Inflytande

Hur annorlunda är Svensk TV från Amerikansk TV? Jag frågade mina klasskamrater som åkte till Sverige för sportlovet. Meghan sade hon att "Hipp Hipp är liksom Saturday Night Live, med korta komiska scener… Men många Amerikanska program är populära i Sverige också. Till exempel, många Svenska personer gillar Scrubs och Teen Mom." Jag blev intresserad av hur Amerikansk TV har påverkat Svensk TV. När jag pratade med Tyler berättade han om honoms värdfamilj. “De hade alla säsonger av TV-serien Friends och ibland tittar de på TV på engelska med engelsk textning,” sade han. Family Guy och How I Met Your Mother är populära också. Holly sade att Solsidan är ett populärt Svenskt program som är liksom Modern Family. Hon sade att det är mycket komiskt och hon berättade om annat program med Johan Glans som är komisk också men hon glömde namnet. När jag besökte svt.se, såg jag Johan på Parlamentet. Jag har tittat på nyheterna på SVT och det är liksom Amerikansk nyheterna också, men de prata mer om världen än i Amerika.





Svensk TV-Reklam

När jag var i Sverige när jag var liten, kommer hur konstig Svensk TV-relam är. Meghan berättade om en McDonald’s reklam som hade en man utklädd till Marilyn Monroe. Holly pratade också om en reklam som hade många får för ordet “cheap” som hon trodde var konstigt. Men under Melodifestivalen, fanns det inte någon TV-reklam och jag kunde inte hitta någon Svensk TV-reklam när jag besökte svt.se.





Tittar Vanor

Alla som jag pratade med tittade inte på TV så ofta när de var i Sverige. De sade att deras familjer sällan tittade på TV och de tittade inte när de åt frukost eller middag. Holly sade att, “Min värdmamma tittade på TV på kvällen, men min familj skulle läsa tidningen istället för att titta på nyheterna.” Också, många familjer i Sverige har parabolantenner så de har många kanaler, och Tylers familj hade "en jättestor samling av DVDs.” Övergripande, Svensk TV är liksom Amerikansk TV, men jag tror att Svenska personer tittar på TV annorlunda än Amerikaner.

No comments:

Post a Comment