Thursday, March 10, 2011

Uppsala, Min Andra Hemma

När jag var fem, bodde jag I Sverige för ett år med min familj. Min pappa jobbade på Uppsala Universitet när han var på sabbatsår från Grand Valley State Universitet. Vi bodde i en små lägenhet i Uppsala. När jag tänker att flytta till Sverige nu, känns som om de skulle bli omöligt. Men när min bror och jag var så små, var det bara en stor äventyr.


I Uppsala, min bror och jag gick i skolan på en Montessori skolan. Det var liten, och hadde inte många studenter, men alla prattade Svenska. Det fanns inte en enda person som prattade Engelska, och vi behövade att lära oss Svenska jätte snabt. Det var inte svårt, när jag var litten, men nu är det litte svårare. Varje dag, min mamma eller min pappa tog oss till skolan. Vi gick genom andra lägenheter och jag minns uhr det luktade, när marken var blöt, och små sniglar kröp omkring oss. Du måste vara försiktig att inte trampa på dem. Jag också kommer ihåg hur skator skrek mot oss när vi gick förbi deras träd. De var jätte stor, med svarta och vita vingar och mjörk svarta ögorna.


I Uppsala, vi brukade gå till Domkyrkan varje väcka, bara för att stana på marken och titta upp på stora torner. De finns också en jätte trävligt liten cafe brevid Domkyrkan som har läckra kakor. Vi gick til flodden också och åt glas och godis på Lördag. Jag minns när var sommar, hade de en festival och byggde de flottar och gick mellan staden på flodden och slos mot varandra med kartong svärd och andra saker, bara för lek. Hella staden stod runt flodden och skrek för en flotta eller en andra.


Vi hadde inte en bil i Uppsala, men vi hadde cycklar. I Sverige, var det första gång jag red en cykel. Jag hadde en gammal röd Svensk cyckel som var jätte tunga. Hella familjen älskade den där cyckel, och när vi kom tillbaks till USA, vi tog cycklen med oss, i en stor låda på flyggplannen. Min lille bror var för litten föratt rida en cyckel och min mamma och min pappa hadde platsor för barn på sina egna cycklar. Ibland, hella familjen gick ut till landsbygd och vi träffade alla små får. Vi tog med oss en picknick eller saker för fika och en filt och klättrade små kullar och åt våra mat.


Jag kommer alltid älska Sverige, föratt för mej är det som en andra hemma.

No comments:

Post a Comment