Friday, December 17, 2010

Den tjugoförsta födelsedagen



Hej alla! Jag vet inte hur man firar sin födelsedag i Sverige men här finns det olika traditioner. Några är inte så stora. Men alltid är den tjugoförsta födelsedagen viktig.


Här är det vanligt att dricka alkohol när man går till universitetet. Men det är illegalt tills man fyller tjugoett år. Så medan det är samt att jag har druckit (med min familj också) kunde jag inte gå ut med äldre människor för att dricka.


Så det är viktigt att fylla tjugoett år. Jag fyllde tjugoett för två månad sedan men det är bara nu som jag ska skriva om det. Kvällen före min födelsedag åkte jag till en jätten bar med en vän av min. Jag väntade till nidnatt och då köpte jag en Cosmopolitan! (Cranberry juice, vodka, och triple sec.) Sedan provade jag några olika dricker. Cocktailar mest. Lyckligtvis hade jag bara en klass nästa dag och det händer på eftermiddagen så jag kunde dricka utan bekymmer. Jag lärde mig att det kostar mycket pengar att dricka! Speciellt. när man går ut.


Efter när jag sovit åkte jag till min kurs och då började det roliga! Eftersom U of M ligger på en ‘college town’ (som Uppsala och Lund i Sverige) finns det många olika platser att dricker. Och eftersom det är viktigt att bli legal kan man få dricker gratis. Efter mina vänner hade slutat klasser för dagen åkte vi tillsammans till en bar så att jag kunde få en shot gratis.


Sedan åkte vi till en plats för att äta. Där betalade mina vänner för maten (utan jag fråga måste jag säg) och fick jag några små presenter. Tyvärr fick min bästa kompis (som är fransk) spela en konsert med sin orkester. Så vi gick dit och tittade på konserten.


De flesta av mina vänner är yngre än mig så före jag gick ut till klubben fick jag hjälpa dem att ‘förfesta.’ (Ni måste fråga någon om den senare :P)


Så ville jag också prata lite om hur men filar födelsedagar i USA. När jag var unga hade jag alltid fester. Men man vill alltid göra något roligt för födelsedagen! Så gick jag till en plats som kallas Chuck-E-Cheese’s var man kan leker och spelar arkadspel. Det finns mycket pizza och konstiga karaktärer som har kostymer. (Även en mus som visst heter Chuck. E!) Här en en bild av jag med tårtan på Chuck E. Cheese’s :P


Jag också tog mina vänner till en plats för att spela laserkull! (Är laserkull det rätta ordet?!) Så här är en bild av det, även med min jättefin hår -_-



[Min vän till vänstern, jag i mitten, och min syster till högern. Pojkarna ser ut som klara för att kick some ass!]


Också förstår jag inte föräldrar ibland. Även när man är bara ett år gammal vill de ha en födelsedagsfest för dig. Här är en bild of min ‘första födelsedagen,’ men jag vet inte varför denna bild finns!




[Där ligger jag, den yngst som hållas upp till tårtan, och alla mina kusiner, min mor, farmor, och faster!]




En gång såg jag en svensk TV program när en karaktär hade en födeslsedag och sina föräldrar sjöng till honom. Jag har ingen idé vad ni sjunger, men vi har “Happy Birthday.” Ni kan lyssna på den här!


(Där är The Beatles’ version. :P)


Och för ‘funsies,’ och faktiskt för de som kanske tycker om klassisk musik, Stravinsky gjorde upp en anordning av sången som jag tror är en lite konstig. Lyssna här!


Det är allt. Nu är jag klar för att festa med ni i Sverige!


Hej då,

Collin

No comments:

Post a Comment